Vorige week maakte ik een situatie mee die ik erg lastig vond.
Ik zal hem hier beschrijven:
F zat op een fietsje, even later ging ze van het fietsje af en ging ze op het klimrek. D ging toen op het fietsje en wou wegfietsen. F rende naar de fiets en zei dat zij daar op zat. Ik zag dit en ben eropaf gestapt.
Ik zei tegen F dat zij zelf van de fiets was gegaan en dat daarom D erop mocht. Hier was F het niet mee eens en ze begon te stampvoeten en te jammeren. Ik heb het haar nog een keer uitgelegd maar ze bleef doorgaan. Ik zei dat ze maar op een ander fietsje moest gaan, want er waren er zat vrij, maar dit wou ze ook niet.
Op een gegeven moment wist ik het zelf ook niet goed meer en heb toen aan D gevraagd of hij op een andere fiets wou. Dit wou hij wel.
Uiteindelijk is het dus opgelost, maar dit was natuurlijk niet de goed manier.
F kreeg haar zin (Wat ze thuis ook vaak krijgt, dat maakt het zo moeilijk) en de volgende keer denkt ze misschien dat ze op deze manier weer haar zin krijgt.
De volgende keer zou ik dit dus heel anders oplossen, ik zou haar bijvoorbeeld even apart zetten. Mijn vraag aan jullie is: Hoe zouden jullie in deze situatie handelen en waarom ?
vrijdag 21 september 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Ik denk dat je best goed gehandeld hebt. Dat zijn altijd lastige situaties. F moet leren dat niet alles van haar is en dat ze moet delen maar waarschijnlijk is F nog heel jong. Je mag van F ook nog niet verwachten dat ze zich in kan leven in D. D wil ook graag op het fietsje maar daar heeft F geen booschap aan. Jij hebt denk ik goed gehandeld. Je moet F natuurlijk laten merken dat wat zij wil niet helemaal reëel is. Door haar steeds te laten zien dat dit niet kan zal ze vroeg of laat doorkrijgen hoe je met elkaar om hoort te gaan en dat het speelgoed niet exclusief van haar alleen is. Haar apart zetten zou ik niet doen. Ik zou, zo gauw ik zag dat ze wel een keer aan een ander kindje iets afstaat, haar complimentjes geven. "Dat vind ik heel lief van jou dat je Jordy de fiets geeft. Zie eens hoe blij Jordy is" Vergeet niet dat kinderen dit delen moeten leren. Wij (volwassenen) hebben heel erg de neiging om in te grijpen als iets verkeerd gaat. Beter is het het positieve te benadrukken. Je krijgt een veel leukere sfeer en voelt je veel minder een politieagent die iedere keer ruzietjes op moet lossen.
Hey Mandy, Ik vind dat je wel goed hebt gehandeld. Maar als ik jou was zou ik het de volgende keer anders aanpakken, want F moet wel weten dat niet alles van hem is. De volgende keer zou je F apart kunnen zetten en hem uitleggen dat als je van de fiets gaat en iets anders bent gaan doen, ook andere kinderen erop mogen en dat het niet van hem is.
Succes
Nu ik reacties heb gekregen met verschillende meningen wil ik me er eventjes in mengen.
Antoinette, Jij zou dus hetzelfde hebben gedaan als wat ik nu heb gedaan ?
Het lijkt mij toch dat dit niet de goede manier is? Het meisje is 3 en heeft denk ik wel door dat als ze de volgende keer weer zo over d’r toeren gaat ze weer haar zin zal krijgen. Of denk jij daar anders over ? Ik zou inderdaad zoals Visje (nadia?) zegt haar even apart zetten en haar duidelijk maken dat ze niet altijd haar zin kan krijgen. Waarom zou jij dit niet doen ?
Hai Mandy,
Ik denk als er weer een keer een siutatie is waarin F. zo doordramt dat je haar 'apart' zou kunnen zetten en het haar uitleggen dat een ander kind daar nu mee is.
Als ze dan nog doordramt, misschien eventjes binnen zetten en haar dan uitleggen waarom ze niet altijd op de fiets kan.
Alle kindjes mogen op de fiets.
Wat antoinette zegt over het positief benaderen vind ik ook goed, omdat het kind dan denkt, 'hé, ik doe het goed'.
Ik kijk ook altijd goed hoe mijn begeleidsters in zo'n situatie handelen.
Succes ermee!
Eej Mandy,
Dat is inderdaad een lastige situatie en om eerlijk te zijn denk ik dat ik op het moment zelf misschien wel hetzelfde gehandeld zou hebben. Maar nu ik dit berichtje lees en erover gedacht heb ben ik het met je eens (en dan vooral omdat ze thuis ook zo haar zin krijgt) dat zij beter niet haar zin had kunnen krijgen. Ik denk dat je haar het beste heel duidelijk kan uitleggen waar het op staat. Dat wanneer D weggegaan was en zij er op was gaan zitten zij had mogen blijven zitten, maar dat nu D mag blijven zitten. En dat ze de volgende keer dan maar heel goed moet denken wat ze wil op het fietsje blijven of eraf voor dat ze wat doet. Accepteerd ze dit niet kun je haar ook gewoon zeggen dat niet altijd alles kan gaan zoals zij dit wil. Luisterd ze nog niet dan laat haar maar mooi even boos zijn, meestal zijn ze het zo weer vergeten en gaan ze wat anders doen. Blijft ze bij D hangen zou ik met haar mee gaan en zoeken naar iets anders wat ze kan doen en laten zien dat D nu heel blij is doordat zij hem erop laat en dat je het knap van haar vind dat ze wat anders wil gaan doen. Wil dit alles nou echt niet dan inderdaad maar even appart, want het is wel belangrijk dat ze leert dat niet alles kan gaan zoals zij dit wil.
Groetjes Eline
Eej Mandy,
Ik zou wat anders gaan doen met F.
Misschien even duidelijk wezen dat iedereen overal opmag.
Ze moet op haar beurt wachten en als ze ergens anders mee gaat spelen moet ze weten ze met het vorige niet meer kan als er iemand op zit.
Als ze dit niet zou willen en eigenwijs was dan had ik inderdaad hetzelfde gedaan als wat jij hebt gedaan.
Hallo Mandy,
Bedankt voor je bericht!
Dat is nou het handige aan een derde jaars die al in de stage zit!
Leuk hoor dat je me al die tips geeft! Had ik nog niet eens zo bij nagedacht met brandmelders enzovoort, terwijl je het op je werkveld wel tegenkomt!
Ook de gifwijzer heb ik op mijn werk op het kdv wel zien hangen, maar dan denk je toch van het komt nooit van pas.
Maar altijd handig om bij de hand te hebben, want het kan natuurlijk wel een keer gebeuren ookal berg je alles goed en veilig op.
Deze lastige situatie wat je beschrijft in je blog bericht heb ik ook wel eens meegemaakt.
En het is dan inderdaad even kijken hoe je moet handelen.
Ik vind dat je goed gehandeld hebt, want ze moeten leren samen delen en spelen.
Zo kun je kinderen ook nog wat leren.
Bedankt voor je bruikbare tips,
Groetjes Lisa!
Een reactie posten